I de seneste år
er information om et stadig stigende antal organismers arveanlæg nærmest eksploderet.
Udvikling af dna-sekventeringsteknologien kombineret med fremskridt i
informationsteknologien stiller mennesket overfor en lang række spørgsmål, der blot for få
år siden var utænkelige: Vi kender i dag den komplette kode for samtlige vore arveanlæg,
en mængde information, der ville optage 120 hyldemeter, hvis man trykte alle 3.000.000.000
baser i almindeligt bogformat. Se for eksempel
Human Genome Project Information for en introduktion
til information om det humane genom. Desværre er dette ikke ensbetydende med, at man i
dag også forstår "hvordan mennesket virker". Der ligge et overordentligt stort
analysearbejde foran os, et arbejde, det formentlig vil optage kommende generationer i
lang tid fremover; hvis det overhovedet vil være muligt at karakterisere samspillet mellem
de ca. 30-40.000 gener man mener mennesket besidder på
samme måde, som vi kan beskrive en "død maskine".
For at sikre at unge mennesker overvejer, at vælge at uddanne sig til denne opgave, er
det vigtigt allerede i folkeskole og gymnasium, at inspirere dem til at uddanne sig til
denne opgave. Som en ekstra bonus er det overvejende sandsynligt, at der i en lang fremtid
vil være mange interessante stillinger indenfor de mange fag, som anvender
molekylærgenetiske metoder. Medicinal industrien, den genteknologi baserede
fremstillingsindustri, virksomheder indenfor forureningsbekæmpelse for blot at nævne
nogle.
Det er i dag muligt med forholdsvis begrænsede investeringer at tilrettelægge
undervisning, der udnytter den enorme datamængde, der ligger frit tilgængelig på
internettet. Samtlige dna-sekvenser, der kendes til dato ligger for eksempel til fri
afbenyttelse på
National Center for
Biotechnology Information og kan hentes gratis af alle og enhver.
Med lokalt klientsoftware som SEQtools, er det således muligt, at foretage en lang
række in silico eksperimenter med "virkelige" data.
Jeg har ved flere lejligheder anvendt denne fremgangsmåde, både med 9. klasse elever i
praktik på Carlsberg Laboratoruim og med 3. g elever, der valgte at lave deres store
afsluttende opgave på laboratoriet under min vejledning.
Interesserede er velkomne til at kontakte mig på
swr@seqtools.dk for mere specifikke forslag til
computer-baseret bioteknologi undervisning, eller som det i dag benævnes: bioinformatik.
Jeg kan her nævne, at dna- og proteinanalyse programmet SEQtools findes i en, engelsksproget,
undervisningsudgave beregnet for skoleundervisning. |